Banány a jejich význam pro zdraví

24.01.2023

Banánovník (rod Musa) pochází z jihovýchodní Asie. Jedná se o bylinu dorůstající výšky několik metrů s částečně dřevnatým stonkem připomínajícím kmen stromu. Banánovník se vyznačuje se velkými rozložitými listy. Plodem jsou podlouhlé bobule (tzv. banány) uspořádané do mohutného trsu o hmotnosti několik desítek kilogramů. Plody banánovníku nemají žádná semena, a tudíž se rostlina rozmnožuje pouze vegetativně pomocí odnoží.

Na světě roste několik druhů banánovníků, jejichž postupným křížením bylo vyšlechtěno několik desítek cenných kultivarů. Nejznámějším a nejprodávanějším kultivarem, který známe z pultu obchodů, je kultivar Cavendish. Tato odrůda banánu se nejvíce pěstuje na rozlehlých plantážích v tropických oblastech Latinské Ameriky (např. Panama, Ekvádor, Kostarika, Kolumbie) a také jihovýchodní Asie (např. Filipíny).

Banány představují velmi oblíbené ovoce, kterého se ročně zkonzumuje několik miliónů tun. A není se co divit. Jedná se o ovoce, které je sladké, lahodné a neobsahuje žádná semena. Banány jsou navíc velice prospěšné našemu zdraví. Vyznačují se vysokou nutriční hodnotou. Plody banánu obsahují cca 75 % vody, 22 % cukrů, 1 % bílkovin a 1% vlákniny. Zbývající 1 % je tvořeno stopovými prvky (draslík K, hořčík Mg, fosfor P) a vitamíny (vitamín C, vitamín B6, vitamín E).

Konzumace banánů pomáhá řešit tyto zdravotní problémy:

Vysoký tlak: Mnoha lidem trpícím vysokým krevním tlakem se nedostává draslíku. Naopak solí se v jejich těle zadržuje nadbytek. Draslík váže soli a pomáhá je z organismu odstraňovat. Bohatým zdrojem draslíku jsou právě banány. Průměrný obsah ve 100 g banánu: 400 mg.

Zrak: Banány obsahují karoten působící jako provitamín A, který má velký význam pro zdravý zrak. Obsah karotenu ve 100 g banánu: 0, 021 mg.

Premenstruační syndrom: Banány jsou zdrojem vitamínu B6 (0,29 mg ve 100 g ovoce), nezbytného pro funkci řadu enzymů. Z tohoto důvodu pozitivně působí na ženské tělo v období menstruace.

Zácpa a nadýmání: Banány obsahují pektin. Kromě snižování hladiny cholesterolu a schopnosti vázat těžké kovy a odvádět je z organismu působí pektin jako probiotikum stimulující trávicí proces. Působí proti vzniku nadýmání a má lehce projímavý účinek.

Stres: Banán je právem pokládán za antistresové ovoce. Obsahuje nezbytné vitamíny a stopové prvky ovlivňující látkovou výměnu a také úroveň stimulátorů stresu v organismu.

Deprese: Banány obsahují aminokyselinu tryptofan. Jedním z derivátů tryptofanu je serotonin, který se v centrální nervové soustavě podílí především na vzniku nálad. Jeho snížené množství vede k podrážděnosti a ke stavům smutku. Dva banány denně vám tedy rozhodně nemohou uškodit.

Nadváha: Banán je sladké ovoce, přitom ale může být součástí jakékoli diety. Obsahuje mnoho ve vodě rozpustné vlákniny. Když se vláknina dostane do trávicího traktu, nasákne se vodou a vytváří pocit plnosti. Hlad je pryč a není nutno jíst cokoli dalšího.

Nedostatek sexu: Banán je pro svůj podlouhlý a mírně zahnutý tvar velmi oblíben u žen jako hračka pro intimní chvíle. Banán drží svůj pevný tvar po celou dobu masturbace. Výsledkem je orgasmus a celkové uspokojení organismu. 

VYTVOŘTE SI WEB ZDARMA